Selecteer een pagina

In een serie artikelen willen we stilstaan bij het begrip design thinking. Een bekende uitleg komt van IDEO. Maar er zijn meer mogelijke uitleggen. Aan de VUCA Academy wordt bijvoorbeeld een invulling gegeven die een aantal gangbare uitleggen integreert.

In dit artikel introduceren we de door ons gehanteerde design aanpak en zetten design in de context van taaie vraagstukken. Design thinking is bij uitstek geschikt voor taaie vraagstukken (of “wicked problems“). Na dit artikel lichten we iedere fase toe in een apart artikel. (De onderdelen worden klikbaar naarmate de artikelen gepubliceerde worden).

“Design thinking is a human-centered approach to innovation that draws from the designer’s toolkit to integrate the needs of people, the possibilities of technology, and the requirements for business success.”

— TIM BROWN, CEO van IDEO

Design Thinking voor de Platformeconomie

Waarom is Design Thinking relevant voor de platformeconomie? Wat mij betreft is de platformeconomie actueel omdat platforms als bedrijfsmodel beantwoorden aan dezelfde maatschappelijke kenmerken als platforms. In onze informatiemaatschappij is onze omgeving complex, veranderlijk, onzeker en lastig te duiden. Tegelijkertijd biedt de technologie een krachtige set gereedschappen om ons als bedrijf anders te organiseren en zijn steeds meer mensen bereid flexibeler en onafhankelijker te werken. Platforms zijn een uitvloeisel van deze omstandigheden: ze maken wendbare bedrijven die optimaal gebruik maken van functies in hun omgeving en beschikbare capaciteit en middelen van mensen.

Met Design Thinking beschikken we over een ontwerpmethode die ons ook in staat stelt wendbaar in te spelen op veranderende omstandigheden en dat te doen vanuit de behoeften en perspectieven van mensen. Design Thinking stelt ons in staat om te gaan met taaie vraagstukken.

Design en taaie vraagstukken

Voordat ik in ga op wat Design Thinking is, is het goed om uit te leggen waarom ik denk dat design thinking een goede aanpak is voor het omgaan met taaie vraagstukken.

Er zijn een paar kenmerken van design thinking die het een waardevolle aanpak maken voor het beïnvloeden van taaie vraagstukken. De eerste is “participatie”. Design thinking betrekt alle belanghebbenden bij het ontwerp proces. Dat is een trend die vaker als waardevol wordt beschouwd, want woorden als “bottom-up” en “inclusief” betekenen hetzelfde. Niet vanuit een positie een verandering opleggen, maar de verandering laten ontstaan daar waar hij moet zijn. Over participatie is op zich een boek open te doen, bijvoorbeeld over de niveau’s ervan.

Een ander kenmerk is dat design thinking niet redeneert vanuit mogelijkheden maar vanuit behoeften van mensen. Om dat goed te kunnen doen wordt het ervaren probleem of het vraagstuk volledig afgepeld en vanuit alle hoeken en perspectieven onderzocht. Dit vind ik persoonlijk de grootste waarde van het proces: met betrokkenen alle perspectieven samenvoegen, selecteren, verdiepen tot er een pure kern overblijft. Daarmee verder werken is soms volledig anders dan wanneer vanuit een interpretatie en/of een technische oplossing wordt geredeneerd.

Een laatste algemeen kenmerk is het werken in kleine stappen en telkens terugtreden op je schreden. Dit heet ook wel “agile”, kleine stapjes met ruimte voor bochten, en “iteratief”, herhalend. Zo krijgt voortschrijdend inzicht ook ruimte in de concrete resultaten.

De fasen die IDEO onderscheidt. Startend met Inspiration via Ideation naar Implementation

Invullingen van Design Thinking

Het veel aangehaalde model van d.school (Hasso Plattner Institute of Design van Stanford universiteit) onderscheidt de fasen Empathize, Define, Ideate, Prototype en Test. Vroege faseringen in creatieve processen zijn beschreven door onder meer Graham Wallace (1926!) en James Webb Young (1936). In de meeste van die beschrijvingen zijn de fases van IDEO te herkennen. Aan VUCA Academy worden de diverse beschrijvingen samengevoegd tot 4 fasen.

Anna Snel van VUCA Academy gebruikt de fasen Experience & Empathy, Explore & Expedition, Experiment & Embody en Embed & Engage. De eerste drie fasen relateren aan de fasen van IDEO. De laatste dient om de ideeën, concepten en protoypen te borgen in de organisatie via storytelling, ervaringen, etc.

"Our coffee is an experience chalk is unable to convey"

Design Thinking voor de platform-economie

In een volgend artikel gaan we in op de eerste fase: Experience&Empathy

Deze site gebruikt cookies voor het bijhouden van statistieken. Details zijn beschreven in de Privacyverklaring. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten