Selecteer een pagina

In deze serie beschrijven we bekende en onbekende platforms. Op deze manier onderzoeken we praktisch wat platforms eigenlijk zijn, waarin ze overeenkomen en waarin ze verschillen.

Puha Utrecht

In dit eerste artikel uit de serie bekijken we een lokaal platform in Utrecht: Puha. Puha is een kledingwinkel op de Voorstraat. Althans, dat lijkt het. Want eigenlijk is Puha een klassiek voorbeeld van een meerzijdige markt, een platform.

Dit eerste platform dat we belichten is dus geen digitaal, technologisch platform, maar juist een platform in de fysieke wereld. Ik denk dat dat helpt bij het doorgronden van de elementaire eigenschappen van platforms. In latere afleveringen in deze serie voeren we de complexiteit op door technologie en envelopment te bespreken.

Buurten bij PUHA. Zicht op de voorgevel van de winkel. Said in de deuropening.

Welke partijen worden bij elkaar gebracht door Puha?

Puha brengt ontwerpers samen met consumenten. Op deze manier lijkt het een traditionele winkel, maar er zijn twee verschillen. Op de eerste plaats neemt Puha een aantal tussenschakels weg tussen de ontwerper en de consument. In de “normale” waardeketen bij mode is er sprake van ontwerpers, fabrikanten, groothandels, winkelketens met soms franchisenemers en uiteindelijk consumenten. Puha richt zich op items die vaak door ontwerpers zelf of in beheer van hen worden gemaakt. Vervolgens geeft Puha hen een plek om de items te verkopen.

Dat is ook het tweede verschil. Platforms hebben meestal zelf geen voorraad. En dat geldt ook voor Puha. In veel gevallen geven de ontwerpers Puha de items “in consignatie”. Hiermee koopt Puha dus niet in, maar geeft de items een plek in de winkel. Wat verkocht wordt, wordt ook ingekocht en wat niet verkocht wordt wordt teruggegeven aan de ontwerper. Er is ook een deel dat Puha wel vooraf inkoopt en dus wel voorraad vormt. Hoewel bol.com ook experimenteert met voorraad van verkopers op hun platform, is dit bij Puha een kenmerk van een traditionele, eenzijdige markt.

Welke producten worden verhandeld door Puha?

Puha richt zich op kleding en accessoires. De tegenprestatie zit in het traditionele financiële gebied. Puha is niet gebaseerd op technologie, dus er wordt niet gehandeld met data, zoals op veel andere platforms.

Puha is wel onderdeel van de Utrechtse “purpose economy”. Puha profiteert zelf niet persé van de meerzijdige markt die ze bedient. Het bedienen van ontwerpers doet ze vooral omdat ze onderdeel is van dat ecosysteem en ze vanuit intrinsieke motivatie ontwerpers een platform of podium gunt.

Hoe brengt Puha het netwerkeffect tot stand?

Het netwerkeffect houdt in dat door een van de twee kanten van de markt heel actief te ontwikkelen, de andere kant vanzelf volgt. Of zelfs moet volgen omdat het platform niet meer te passeren is om toegang te krijgen tot de markt.

Bij Puha is er geen sprake van een monopoliepositie. Er zijn handelingen om de consumentenkant van het platform verder te ontwikkelen. Zo ontwikkelt Puha de “shoproute” om zichzelf en het ecosysteem waar ze onderdeel van uitmaakt op de kaart te zetten.

De andere kant van de markt, de ontwerpers, wordt ontwikkeld door onderdeel uit te maken van het ecosysteem van ontwerpers. Dat betekent veel persoonlijke communicatie. Daarnaast worden beurzen bezocht om dit deel van het platform verder te ontwikkelen. In een meerzijdige markt wordt meestal een van de zijden duidelijker ontwikkeld, waardoor de andere zijde vanzelf aangetrokken wordt.

Is er fysiek werk betrokken en hoe wordt dit georganiseerd?

Bij Puha is er zeker sprake van fysiek werk. De ontwerpers doen hun werk en vaak fabriceren zij ook hun eigen kleding of accessoires. Zij zijn geen onderdeel van Puha, maar vormen een grote groep zelfstandige kunstenaar en ontwerpers. Dit is een kenmerk van platforms. Er is echter geen machtspositie. Naast Puha zijn er mee kanalen naar de consument. Sommigen daarvan zijn complexer te begaan, maar bereiken dan wel een grotere groep consumenten.

Wat is het verdienmodel van Puha?

Puha verdient met marges op verkochte items. Daarnaast is er de ideële doelstelling om ontwerpers een platform/podium in de stad te bieden. Er is geen digitale component, dus data speelt geen rol.

Deze site gebruikt cookies voor het bijhouden van statistieken. Details zijn beschreven in de Privacyverklaring. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten